9. desember 2005

Julekake, julekake, hjembakt brød...

Her om kvelden satt jeg, mamma og pappa og så nyhetene (bombe) og koste oss med årets første julekake. Dere vet dette lyse brødet fullt av rosiner og sukater, som smaker godt med brunost på. Julekaken var fersk og varm, og gikk ned på høykant. Særlig pappa koste seg og forsynte seg flerfoldige ganger. Da mamma så at det gikk mot tom brødkurv og at det bare var et par skiver igjen, ba hun meg om å hente mer. "Fly ner å hent litt mer du, Marianne, hvis dere vil ha mere?" Jeg svarte at jeg var forsynt iallefall, og snudde meg mot pappa for å se om han ville ha mer.

Pappa snudde seg mot mamma. "Nei ej e forsynte ej." sa han, og rynket øyebryna. "Dessuten so lika ej ikkje ditta brødet nåke særlig!" Da snudde mamma seg mot pappa, la hodet bakover og begynte å le. Så begynte pappa å le, og jeg ble bare sittende å se på disse to. Mamma lo så hun måtte ta av seg brillene og tørke tårene, og pappa lo den stumme latteren sin, der hele han rister mens ansiktet snurper seg sammen og det hele ender i ei kraftig hostekule.

I motsetning til personlige tabber er det slike ting vi ler av her skjønner du. Pappa som "koser seg" på ren trass. Og mamma som finner det høyst underholdende.

Nattevakthelga stunder til, og hver gang den kommer finner jeg kun den simple gleden at det er 5 uker til neste nattevakt igjen. Når bare disse tre er over, vel å merke...

-Marianne-

Ingen kommentarer: