25. september 2005

Jesusvær. En sak for nyhetene!?

I dag har det vært første dag på veldig lenge at regnet ikke har høljet ned. Skyene har likevel ligget tjukt i tjukt på himmelen, men sluppet gjennom nok sol til å lage Jesusvær. Jeg har sammen med mine foresatte og eldre bror, promenert Leinebygda og sett på nybygde hus og mer eller mindre vinterklarerte båter. Det var utrolig deilig å komme ut, i tjukke brune go'jakka, med skjerf i halsen og henda i lomma. Klar høstluft og farger som plutselig, uten at du merker det, er der. Når årstida viser seg fra denne siden har jeg fryktelig lite å utsette på den. I morgen er det derimot meldt storm. Nei, sier de det.

Jeg har tilbrakt kvelden mer eller mindre på tv-stua sammen med mamma +/- pappa. Pappa har nemlig hengitt seg til internetts fantastiske egenskaper, og han er å finne foran skjermen oftere enn meg for tida. Han leter etter ny bil siden den forrige takket for seg etter det heller ublide møtet med den ryggende rutebussen søndag for fjorten dager siden. Han er tydelig fascinert over de ulike sidene med bruktbilannonser, og har mer enn en gang kommet slentrende inn på datarommet mens jeg har drevet med mitt . "Du, leit opp Finn.no". Og da kan det være det samme med blogg eller hva det nå måtte være jeg driver på med. Da er det Finn.no og kun Finn.no som gjelder.

Men tilbake til tv-stua. Hvordan er det mulig å se nyheter så godt som i ett strekk fra 18:00 og utover? En tv-kveld kan i ny og ne se slik ut for Anni og Gjert:

18:00 - Det hele sparkes i gang med Aktuelt og været på TVN
18:30 - TV2 - nyhetene
18:40 - Distriktsnyhende
19:00 - Nrk1
19:30 - pause
20:25 - Redaksjon1
20:55 - Distriktsnyhende omattatt
21:00 - Nyhetene på TV2 starter
21:14:03 - Nyhetene på TV2 slutter
21:14:04 - Siste halvpart av Dagsrevyen på Nrk1
21:30 - pause
22:30 - Aktuelt og været på TVN
22:45 - pause
23:10 - Kveldsnytt, Nrk1

Jeg blir smårar av hele greiene.

Mamma og reklame kan være fornøyelige saker. I sted satt vi og såg på denne reklamen for ULAY hvor en dame i 50 - åra ombord i en gigantisk seilbåt legger ut om hvor fantastisk kremen med både for- og anticeramider gjør henne. Og ved siden av meg sitter mamma med mumlende stemme og sjokois i fanget og følger ironisk bevegelsene til damen på skjermen. "Cerramid mei både her og der... blir så stram atte. Ååå, så fantastisk. SPRØYT!! Lureri! Det er'e dom driver me! Krem som strammer opp! Ska vel stramme både seil og unnerboksa!"

Og så ler vi. Og spiser mere is. "Ja-a, det er da så mye tull nå i vårre daer..."

God ny uke, alla i hopa! Og Kirsti, hvis du leser dette: GOD tur!:)

-Marianne-

7 kommentarer:

Anonym sa...

Thank you, MaryMary:) ej skal kose mej skal ej:)Å Kaaansje, kansje eg kjem heim med ein aldri så liten prsang til deg! Ken veit;)

Likte foresten ditta mamma+reklame-avsnitte;)

Anonym sa...

Hehehehe... Godt å le litt på en vanli mandag...:) Spenol e tingen!
Fant foressten sangen du skreiv på Høgtun 2001-2002.Nydeli....
Takk for at du ringte i går! Det er alltid godt å snakke me deg! Skal hilse fra Gjermund som syns du er blitt så fin....:) Jada.. Han får lov til å si det sjø..

Klem fra BeritMeritLight

Anonym sa...

Oss gamle som sitter med pergamenthud i ansiktet blir jo helt oppgitt over de teite reklamene. Det kvinnfolket i ULAY-reklamen har garantert fått strammet huden med noe annet enn KREM. Hun ser littegranne stram ut i maska når hun smiler, vel?
Misunnelsen lenge leve!

Jeg tar han Harry Klein i samme innlegget; Du Marianne, du må ha blitt tidlig voksen. Harry Klein??
Du? Ha, ha!

marianne sa...

E nok en sjanse for det, Randi, e nok en sjanse for det. Takk og lov for at ej vokste det ta mej!:)

Kirsti: Juggel! Juggel Kirsti! Juggel! Alt so blenkja og stjin! Juggeeel!:)

Berit: Kjekt å snakke med dej me. Det e det alle tide! Du e gøy. Og tusen hjertelig takk til na Gjermund! He made my year, for å seie det sånn! Dinna skal ej leve lenge på:)

Agnetha sa...

Jeg lo så jeg grein når jeg leste dette innlegget. 1) ER det mulig å se så mye nyheter på en kveld??? Folka dine gir meg kramper! 2) Den rynkekremen blei kommentert med unevnelige ord av min kjære mor også.. slår tydeligvis an!

marianne sa...

Mamma las igjennom innlegget, og kom med en liten kommentar om at ho kanskje syns det va førr gale at ej skreiv det da. Dei framstod kanskje litt vel tv-orienterte;) E langtfra so gale, men det he vore kvelda der alle sakens side he vore belyst, frå samtlige kanala ja...

Savna dej høna! og tenke tur KVAR dag!:)

Agnetha sa...

Jeg mente selvsagt latterkramper, men det regna jeg med du skjønte ;)