25. august 2005

Driiiiit....


Jeg har de siste timene drevet iherdig nettsøking. Ikke på hvilke som helst sider - nei, jeg har søkt på alt som har med yrker å gjøre. Jeg har tastet og trykket, scrollet og lest til øynene har vært røde og hovne. Ja, de har faktisk runnet litt også. Men har tilslutt endt opp med noen favoritter. Aetats "Test dine yrkesinteresser"' og Samordna opptaks "De mest brukte søkeordene"'. Den siste der hørtes kanskje litt kjip ut, men en blir overrasket over hvor interessant det er å se hva andre er interesserte i - og ikke minst hvor mange som har lyst til å utdanne seg til hva. Se bare her:

De tre på topp når det gjelder studievalg i disse dager ser ut til å være psykologi (3367 søk), medisin (3207) og sykepleier (3005). Bombe. Medisin kunne kanskje ligget på førsteplass, hadde det ikke vært for at 108 stykker skrev 'medEsin' i stedet når de søkte. Kan se for meg den frustrerte 18-åringen fremfor pc'en: "Sjitt ass! Hva kan det hete nårre ikke heter 'medesin' a?" og så en lang pause før han eller hun ruller med øynene, ler litt for seg selv og rister oppgitt på krøllene under Baviac-lua. "Jeg ække dåli dum da! To d'er åff cåsh!"

Men! Sannheten er at jeg misunner de 18-åringene noe fryktelig. Skulle så ønske det var meg som satt der og hadde yrkesguiden foran meg. Du veit du har gjort deg kraftig ut når du har gått tre år på lærerskolen, tar en (ganske omfattende også vil jeg si!) yrkestest på Aetat som jeg har valgt å stole helt blindt på, og scorer klart høyest på systematisk yrkesrettet sans. Lærere kan si hva de vil, men de som mener at læreryrket er særlig systematisk fører etter min mening en heller lite heldig pedagogikk.

Det er mange jeg har møtt som sier: "Å, men lærerutdannelsen kan du jo bruke til sååå mye!". Til det får jeg noen ganger lyst til å svare: "Å, men hodet ditt kan du jo bare STAPPE OPP I RÆUA DI!"

-Pedagogen Marianne-

1 kommentar:

Anonym sa...

Takk for en interessant blogg