23. desember 2005

Lille julaften!!

Nå begynner det for alvor å nærme seg den store dagen her hjemme. Mamma går med konstant makspuls, og jeg har inntrykket av at det ikke kan være annerledes. Selv om jeg prøver å hjelpe til så godt jeg kan, vil hun gjerne ha det siste ordet uansett. Vasker jeg gangen, så vasker hun den bare en gang til. Innerst inne tror jeg hun liker hardkjøret...

Pappa har i dag funnet fram pinnekjøttet fra stabburet, og er i denne stund i kjelleren og bruker sirkelsaga. (Slike scenarioer liker Agnetha så inderlig godt...) Mamma har bakt julebrød, laget enda flere juledekorasjoner og kaster i denne stund sammen lunsj for småbrødrene mine som får julefri klokken 12. Jeg er mektig imponert over hvor mye styr som skal til før jula endelig kan komme sigende. Her en dag satt vi ved kjøkkenbordet og tok en liten pause. Jeg fortalte om min manglende julestemning, og regnet egentlig med å få et samtykkende nikk fra mamma. Hun måtte jo bare være sliten! Men neida, hun hadde julestemning så det holdt! "Nå er 5- timersbrøda i ovnen, og da er e jul!".

Dagen som følger ser slik ut her hjemme:
  • Siste finish på julepynting av sjøbuda der tante Ester skal sove. For de som ikke vet det så er sjøbuda fullt innredd altså.
  • Prøve enda en gang å få juletreet til å stå rett i gammel fot. Hvert år blir det sagt at vi skal kjøpe ny fot neste år. Også i år.
  • Hastig juletrefotinnkjøp.
  • Pynte treet.
  • Koke grøt.
  • Hente tante Ester.
  • Nevø, niese, storebror og svigersøster kommer.
  • Grøtspising og marsipangris.
  • Gratulasjoner av bursdagsbarnet. (Storebror John)
  • Hente eldstebror på hurtigbåtkaia sent i kveld/ natt.
  • Gå til sengs... og høre regnet piske på ruta.

Da må jeg bare springe! Ha en skikkelig fin lillejulaften!

-Marianne-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmmmmmmmmmmm.Hmmmmmmmmmmmm.
Hmmmmmmmmmmmm.........
Nå lurer jeg på om det rett og slett er noe galt med meg. Jeg ordner ikke så fælt mye, og pulsen min har ikke steget så veldig kraftig de siste dagene heller.
Det skjer jo forsåvidt litt i dag, da. Og jul blir det. God jul til deg, Marianne! Fantastisk mye du har klart å skrive den siste måneden.

marianne sa...

Ta det heilt med ro, det e definitivt ikkje nåke gale me dej! Ej ser ikkje alltid nødvendigheita i å styre so himla masse ej... Men no e i allefall juleroa senka sej (fram til i morga tidlig iallefall) og vi site i stua med juletreet og mimra om farne daga. So blei det jul .. allikavel.
GOD JUL til dej og dine!!!


(og efter i morgaen skal jei ha en liiiten bloggepøuse....;))