8. desember 2005

Julesylte.. tusen takk, men nei takk?

I dag har det gått i ett her. Broren min med kone og to små kom i dag tidlig for å være med på juleforberedelsene her hjemme, og i dag var det fåre- og lammerull, samt julesylta som stod på programmet. Og jeg vil bare få sagt det: et ihjelkokt grisehode er ikke mye delikat! Heldigvis var jeg ikke til stede da det ble delt i to etter mangfoldige timers koking; jeg måtte på butikken og finne husholdningshyssing som skulle brukes til å surre hele herligheta sammen med. Men da jeg kom tilbake stod pappa og 3 brødre rundt det halve hodet som var igjen, og delte det opp i 4 hauger: mørkt kjøtt, lyst kjøtt, svor og flesk. Og da snakker vi skikkelig fleskeflesk. Alt var skikkelig mørt, og det var litt rart å se en grisenese bare falle rett av i det hodet ble løftet opp av gryta. Her stod pappa med en ukvass smørekniv, som bare forsvant inn i svoren like lett som den ellers ville gjort i romtemperert margarin. Så fikk jeg da se hvordan alt ble lagt lagvis i form, med gelatin rørt inni, før det havnet nedi gryta igjen, surret sammen inni et helt vanlig kjøkkenhåndkle. Og så begynte storebroren min og skulle utforske griseøyet. O jul med din glede...!

Benjamin, nevøen min på 4 og et halvt år, snakket med onkelen,- eldstebroren min, på telefon mens vi andre drakk kaffe og spiste is. Da Ben ble spurt om hva han gjorde på for tida, begynte han og legge ut. "E tenker litt på jul da..." sa han og snudde seg så litt bort fra resten av oss, senket stemmen til et følsomt leie mens han trakk skuldrene opp mot ørene, knep øynene halvt igjen og fikk et salig glis rundt munnen: "Og så tenker e en del på... bæsj." Det var da også bare helt logisk.

-Marianne-

2 kommentarer:

Liv Jorunn sa...

Sylta kommer aldri til å smake helt det samme etter dette...

Anonym sa...

Nei... aylte har ikke vært min favoritt heller. Og hvertfall ikke nå!
Benjamin er i den bæsjtissogpromp alderen alså... herli.. Sjarmtroll. Men så e det jo frykteli arti å da.. Itj så langt fra vår humor nei