4. desember 2005

Julekjolen...

4. Desember var såkalt Barbromesse. På primstaven ble denne dagen ofte merket med et tårn, et sverd eller ild. Sagnet forteller hvorfor:

Barbara var visst en utrolig fancy dame som skal ha levd på 300-tallet i Tyrkia. På grunn av sin blendende skjønnhet bestemte faren seg for å stenge henne inne i et tårn slik at ingen friere skulle finne henne. Rare greier. Trodde det var en positiv ting å gifte vekk dattera si jeg... Barbara ble kristen i tårnet, og når faren fant ut det ble han enda sintere enn om han hadde funnet tårnet fullt av sleskete mannfolk på frierferd. Han overgav henne til myndighetene, og etter hard tortur hvor hun fortsatt nektet å frasi seg troen, ble faren satt til å drepe henne. Med en gang han hadde utført udåden, ble han truffet av lynet og brent til aske! Og her kommer det som jeg synes kanskje var litt morosamt med det hele. Fordi faren ble drept av et lyn da han drepte henne, har det ført til at Barbara ble helgen for kanonskyttere, artillerister og for dem som lager fyrverkeri! Jeg syns jeg ser det: "Barbara - verg oss i dag når vi skal lage thunderking..."

I Norge het dagen altså Barbromesse eller Barbrodøgeret. Og da skulle spinningen til jul begynne. Dette var dagen man tok frem vinterklærne, så over hva man kunne bruke, kaste, arve eller bøte på. Juleklærne var jo selvsagt enda viktigere å gå over. Passet kjolen fra i fjor? Juleklær til far og juleklær til mor, og to par strømper til bittelille bror.

-Marianne-

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg har kjøpt meg juleklæær!!
så vanvittig å ha på seg noe normalt igjen..ikke mammklær! jeg blir så fiiin! (ikke videre besjeden heller gitt!)
Gunn
hild